2020 január 1-jétől megváltozik az egyszerű alapbenzin, a 95-ös összetétele, az eddigiekhez képest kétszer annyi lesz benne a bioetanol.
A kétféle 95-ös benzin között jelentős a különbség. Januártól az E10-ben az előírásnak megfelelőben maximum tíz térfogatszázaléknyi biokomponens található, a korábban általános E5-be pedig ennek a mennyiségnek csak a felét keverték.
Bár környezetvédelmi szempontból teljesen érthető, hogy a bevezetéssel kevesebb fosszilis alapú üzemanyag fogy és ebből következően mérsékeltebb mennyiségű káros égéstermék kerül a levegőbe, ám az kötelező EU-s irányelv érvényesülésének van árnyoldala is: a régebbi évjáratú autónak sok gondot okozhat.
Az EU- irányelv szerint – amelyet Magyarország is elfogadott – fokozatosan csökkennie kell kontinensszerte a nem megújuló energiaforrásból, tehát kőolajból előállított üzemanyagok felhasználását és előtérbe kerülnek a megújulók, így a bioetanol, hétköznapibb nevén etil-alkohol.
Ezt keményítő- vagy cukortartalmú növényekből, például kukoricából vagy cukorrépából, máshol cukornádból, sőt búzából gyártják, ami előnyösebb, mert a légkörben található szén-dioxidot köti meg a fejlődése során, majd ez jut vissza a környezetbe az elégetésekor. Így elvileg nem jelent többletterhelést, ellentétben a kőolajszármazékokkal.
Viszont a E10-es jelű üzemanyaggal több probléma is akadhat. Szakértők szerint az egyik, hogy három hónapnál hosszabb tárolás után olyan módon változik meg az üzemanyagok kémiai szerkezete, hogy nehézkes indítást, vagy teljes indításképtelenséget is előidézhet, és eközben gyantás lerakódások képződhetnek az üzemanyagrendszer egyes pontjain, bár ez más összetevők miatt is lehetséges.
Gondot jelenthet régebbi típusoknál az is, hogy új üzemanyag megváltozott alkohol vízmegkötő (higroszkópos) tulajdonsága felgyorsíthatja a velük érintkező fémalkatrészek korrózióját. Ez lehet akár a fémtankkal szerelt járművek tartályának belső fala is, ami motorkerékpárok és régebbi autók esetében sok baj forrása lehet.
Régebbi típusú autóknál pl. 1993-2001 1,3 OHV motorokkal szerelt Skoda Felicia,
vagy 2001 és 2004 között gyártott Golf IV 1.6 FSI (82 kW), vagy a Golf IV Variant 1.6 FSI (82 kW) 2001 és 2006 között gyártott modelleknél a motor módosítására lesz szükség.
Honnan tudom, hogy árt-e az E10? Ha aggódsz, hogy a magasabb etanoltartalom kárt tesz az autód, motorod üzemanyagellátó-rendszerében, akkor két dolgot tehetsz: – OMV 100 oktános benzint tankolsz, ugyanis abba – kivételesen – nem etanolt, hanem dupla mennyiségű etil-tercier-butil-étert kevernek. – Rákeresel, hogy a Te géped alkalmas-e E10-üzemre.
Utóbbit könnyen megteheted, ugyanis a német piacon több ilyen alkalmazás és gyűjtemény működik. Az E10-kompatibilis motorkerékpárok listáját a motorgyártók oldalán, az ACEM E10 címen találod, míg az autók interaktív keresője az E10 Tanken oldalon elérhető.
(forrás: Blikk, Totalcar)